Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 17 december

Kategori: Top ten tuesday

 
Nu när det blivit dags för veckans Top Ten Tuesday  hos The Broke and the Bookish, skall man tipsa om de tio bästa författarna som man stiftat bekantskap med under 2013 för första gången ("top ten new-to-me-authors I read in 2013"). Jag har läst så många bra "nya" författare i år, så det blir svårt att välja. De dyker upp här utan inbördes ordning:
 
1. Fredrik Backman
Man kan ju inte annat än älska "En man som heter Ove" - denna vackra berättelse som lyckas vara både humoristisk och högst allvarlig på en och samma gång.
 
2. Jojo Moyes
En bok räckte för att Moyes skulle ta sig in på denna lista. "Livet efter dig" tog mig med storm och är en av de bästa böckerna jag läst i år.
 
3. Josefine Sundström
Den som har skrivit den allra, allra bästa bok jag läst i år måste ju självklart få en plats på listan. Med sin fantastiska, underbara "Vinteräpplen" har Sundström försäkrat sig om en plats på listan över mina favoritförfattare för en lång tid framöver.
 
4. Jussi Adler-Olsen
Det ska bli ett nöje att få bekanta sig närmare med Carl Mørck och hans kollegor vid Avdelning Q. Adler-Olsen visade sig vara en proffsig författare som kan bjuda på kalla kårar likaväl som på skratt.
 
5. Håkan Nesser
Först nu i höst har det gått upp för mig vilken skicklig berättare Nesser är. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av honom framöver.
 
6. Nora Roberts
Jag föll pladask för "Värdshuset" - en riktigt mysig och romantisk historia som utspelar sig i idylliska Boonsboro. Därför kan jag knappt vänta på att få läsa fortsättningen... och andra böcker av Roberts, förstås!
 
7. Jonathan Tropper
Ännu en författare som tagit mig med storm. "Fördelarna med en kollaps" är en tragikomisk berättelse som ger mersmak av sällan skådat slag.
 
8. Dennis Lehane
Med sina dråpliga och rappa repliker, och med sin sarkasm och ironi, går Lehane rätt in på listan över årets bästa, "nya" författare.
 
9. Nicolas Barreau
Jag blev helt såld på "En engelsman i Paris", en välskriven bok med ett målande språk. Den är både gullig, humoristisk och romantisk på en och samma gång.
 
10. Jane Austen
Hon är väl den minsta "nya" författaren på min lista, men hon är ny för mig, och jag gillar verkligen de intressanta och trovärdiga karaktärerna som dyker upp i "Stolthet och fördom".
 
Vilka författare som ni läst i år får man inte missa? 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Backman finns på min lista också och Adler-Olsen hoppas jag läsa i januari. Hade jag inte läst Nesser och Tropper innan så kunde de ha hamnat på min topp tio.

    Svar: Då är vi ganska överens, verkar det ju som :) Adler-Olsen kommer du säkert gilla!
    CAROLINE

    2013-12-17 | 09:20:36
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Lottens Bokblogg säger:

    Josefine Sundström funderade jag allvarligt på att ta med på listan. Jonathan Tropper gillade jag men inte bland de tio bästa!

    Svar: Sundström tycker jag är underbar :)
    CAROLINE

    2013-12-17 | 13:05:08
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Zelly säger:

    Några här som jag läst och några nya tips :)

    Svar: Alltid kul om man kan tipsa om nån bra bok eller författare :)
    CAROLINE

    2013-12-17 | 20:17:17
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se
  • Julia säger:

    Åh Josefine Sundström har jag varit sugen på att läsa något av väldigt länge :)

    2013-12-17 | 22:06:09
    Bloggadress: http://bookclubben.blogg.se
  • Anna A säger:

    Adler-Olsen är med på min lista också. Austen är ju alltid bra :)

    2013-12-17 | 23:09:12
    Bloggadress: http://annasbokprat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: