Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Enkätdags

Kategori: Enkäter och listor

Hos Bokbabbel hittade jag följande enkät som jag nu tänkte göra:
 
1. Favoritbok i barndomen?
Det finns så många som jag minns att jag gillade, men "Mimmis dagbok" är nog favoriten.
 
2. Vad läser du just nu?
Första delen i en kommande deckarserie. Boken heter "Svart skugga" och är skriven av Ida Axelsson.
 
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
För ovanlighetens skull: inte en enda!
 
4. Dålig bokvana?
Att jag är väldigt dålig på att ta mig tid att läsa. Jag får liksom ingen ro att läsa om jag i bakhuvudet vet med mig att det finns något annat jag borde göra.
 
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Det blir samma svar som på fråga 3.
 
6. Har du en läsplatta?
Nix.
 
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag fixar inte slalomläsning. Jag blandar bara ihop handlingen.
 
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Inte mer än att jag försöker prioritera tid för läsningen, men på sistone har det gått sisådär på den punkten...
 
9. Sämsta boken du läst i år?
Tja, det är nog "[geim]" av Anders De La Motte.
 
10. Bästa boken du läst i år?
Än så länge lutar det åt "Vinteräpplen" av Josefine Sundström. Underbar bok!!
 
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta alls...
 
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Deckare (gärna svenska), chick lit och "vanliga romaner".
 
13. Kan du läsa på bussen?
Nej, då blir jag åksjuk.
 
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I min nya, sköna läsfåtölj.
 
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag brukar bara låna ut böcker till folk som jag vet kan hantera dem, dvs inte viker hundöron, bryter ryggar osv.
 
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Neeej.
 
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Det har aldrig hänt i annat än studielitteratur.
 
18. I studierelaterade böcker då?
Ja, just det...
 
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men engelska går också an.
 
20. Vad får dig att älska en bok?
Att den får mig heeelt fast. Direkt.
 
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Tja, ofta är det sånt som man läser om under bokens gång. Ibland kommer man ju att tänka på en viss person som man tror skulle uppskatta att läsa om ett visst ämne osv.
 
22. Favoritgenre?
Deckare.
 
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Klassiker.
 
24. Favoritbiografi?
Har inte läst många... Minns inte en enda just nu...
 
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, och jag tror inte att jag kommer göra det heller.
 
Tack för ordet!
/Carro
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Åh, en enkät som jag inte verkar ha gjort :)

    Jag är väldigt nyfiken på vad du ska tycka om Svart skugga, svenska deckare är ju något som jag gillar.

    Svar: Ja det ska bli spännande att läsa färdigt den och se vad man tycker...
    CAROLINE

    2013-12-07 | 19:19:27
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Mia Eggimann säger:

    Jag vet precis vilken självhjälpsbok du skulle läsa om den fanns.
    Hur jag får mer lästid?
    Den skulle jag nog läsa med..
    Mia

    Svar: Haha, absolut! Den skulle jag läsa på stört!
    CAROLINE

    2013-12-07 | 22:47:15
    Bloggadress: http://miaeggimann2.blogspot.se/
  • Freja säger:

    Åhh, den vill jag göra med, får låna den! Vi är rätt lika! Och [geim] läste jag för några år sen, tyckte den var kass!

    Svar: Kul med en likasinnad :D Vi kan bilda klubb! :)
    CAROLINE

    2013-12-08 | 18:56:41
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här: