Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 23 april

Kategori: Top ten tuesday

 
Då har det ännu en gång blivit dags för Top Ten Tuesday  hos The Broke and the Bookish. Veckans tema är böcker som vi trodde att vi skulle tycka mer/mindre om än vi sedan visade oss göra.
Jag delar upp listan på hälften och tar fem av varje:
 
Böcker jag trodde att jag skulle tycka om MER:
1. "En dag" av David Nicholls. Jag hade hört så mycket gott om den här boken, och visserligen gillade jag den, men slutet drog ner helhetbetyget rejält för min del.
2. "Öster om heden" av Viveca Lärn. Jag älskade Saltö-serien, och den här boken skulle ju påminna om den. Men icke! Det här var bland den värsta smörja jag läst...
3. "Rosengädda nästa!" av Emma Hamberg. Eftersom jag gillade "Brunstkalendern" och "Mossvikenfruar" trodde jag att även denna bok skulle vara något för mig, men den var helt enkelt för  skruvad, och för  mycket!
4. "Elsas värld" av Sofi Fahrman. Den första boken i serien, "Elsas mode", var helt okej, tyckte jag. Men uppföljaren var verkligen pinsamt dålig.
5. "Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken" av Jonas Gardell. Jag brukar ju gilla Gardells böcker så jag vet inte varför jag inte alls fastnade för den här. 
 
Böcker jag trodde att jag skulle tycka MINDRE om:
6. "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini. Jag hade inga större förhoppningar när jag började läsa, och när boken var utläst satt jag där och var alldeles överväldigad av denna fantastiska historia!
7. "Harry Potter-böckerna" av J K Rowling. Vanligtvis ratar jag ju allt vad fantasy heter, men dessa böcker gick faktiskt hem även hos mig!
8. "Fifty shades-trilogin" av E L James trodde jag skulle bli "ett okej tidsfördriv", men jag gillade verkligen alla dessa böcker. Det finns trots allt en väldigt fin och viktig historia där bokom allt "tantsnusk".
9. "En nästan vanlig man" av Buthler & Öhrlund. Det måste varit den (ursäkta mig) fula framsidan som fick mig att tro att det här på sin höjd var en medioker bok. Oj, så fel jag hade!
10. "Dubbelbokat" av Sophie Kinsella som Madeleine Wickham. Det har ju pratats mycket om att Madeleine Wickhams böcker är så mycket allvarsammare och "tråkigare" än Sohie Kinsellas, och på ett sätt stämmer det väl, men jag gillade ändå "Dubbelbokat", som var den första Wickhamboken jag läste.
 
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: