Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Springfloden"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Springfloden"
Författare: Cilla & Rolf Börjlind
Format: Pocket
Antal sidor: 442
Förlag: Norstedts
Copyrightår: 2012
Serie: Rönning & Stilton #1
 
Baksidetext:
1987 Under en kall och likgiltig fullmåne begås ett sadistiskt mord på en strand på Nordkoster. Offret är en ung gravid kvinna. Förövarna är tre personer. En liten pojke blir ofrivilligt vittne till mordet.
Utredaren Tom Stilton hittar inget motiv. Inga gärningsmän. Ingen identitet på offret. Fallet förblir olöst.
 
2011 Olivia Rönning får i uppgift att skriva ett elevarbete på Polishögskolan om det olösta strandfallet. Hon vaskar fram så mycket hon kan via gamla källor. Men det svåraste är få tag i den som ledde mordutredningen - Tom Stilton är som uppslukad av jorden.
 
 
Omdöme:
Vilken härlig ny bekantskap! Cilla & Rolf Börjlind levererar en riktigt välskriven och spännande historia som utgör första delen i en ny serie. 
"Springfloden" har inte riktigt samma upplägg som de flesta andra svenska deckare, och även konstellationen av karaktärer skiljer sig markant från "normen", vilket föll mycket väl ut i det här fallet. Det var länge sedan jag läste en svensk deckare med så mycket fart, fläkt och action!
Jag måste också säga att jag imponeras över författarduons förmåga att skickligt väva samman små delar till en hållbar helhet som successivt bara blir större och alltmer hel. Visst, det finns delar som inte känns alldeles sannolika, men i det stora hela känns slutprodukten ändå trovärdig. Det ska bli mig ett sant nöje att läsa vidare i den här serien.
 
Mitt betyg: 4/5
 
"Springfloden" utgör min septemberbok i Tre på tre-utmaningen.
/Caroline
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Jag är lite nyfiken på de här författarna faktiskt men så finns det så mycket annat som också ska läsas. Puuh!

    Svar: Jag rekommenderar verkligen Börjlindarnas böcker, åtminstone den första, för den gillade jag skarpt! Men visst är det det här med tiden... Fattar inte att dygnet inte har fler timmar ;)
    CAROLINE

    2013-09-30 | 09:01:41
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Carro säger:

    Vad kul att du gillade den! Jag har dock väldigt svårt för Olivia Rönning och inte blev det bättre när jag läste Den tredje rösten..

    Svar: Jag förstår dig. Jag är redan lite trött på hennes privatspanande, men jag får väl ha överseende med det, för jag gillade resten.
    CAROLINE

    2013-09-30 | 18:32:48
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Zelly säger:

    Jag är med nyfiken på dessa författare, har tittat på deras böcker i bokhandeln flera gånger men av någon anledning inte köpt med dem hem.

    Svar: Jag gillade första boken mycket, så den rekommenderas varmt!
    CAROLINE

    2013-09-30 | 20:22:12
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: