Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Edward Finnigans upprättelse"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Edward Finnigans upprättelse"
Författare: Anders Roslund & Börje Hellström
Antal sidor: 422
Förlag: Pocketförlaget
Copyrightår: 2006
Serie: Ewert Grens #3
 
Baksidetext:
I Sverige blir en man vid namn John Schwarz häktad för misshandel på en Finlandsfärja. Det är något som inte stämmer med John, vem är han egentligen? En man utan identitet? En man som egentligen borde vara död?
 
I USA förbannar Edward Finnigan sitt öde. Trots att många år har gått kan han inte få ro så länge han inte får upprättelse för mordet på sin dotter. Han har blivit berövad det avslut han varit så säker på.
 
Kriminalkommissarie Ewert Grens förstår inte först vad det är han har framför sig när han börjar förhöra John. Ett politiskt spel, men också en härva där mänskliga relationer och starka övertygelser har stor betydelse.
 
 
Mitt omdöme:
Den här historien fängslade mig direkt. Den välskrivna, spännande inledningen fick mig att snabbt läsa närapå halva boken. Och slutet var i det närmaste genialiskt! Men däremellan var den här boken ärligt talat ingen höjdare. Mittendelen bestod mestadels av en massa politiskt och juridiskt dravel som närapå fick mig att ge upp hela läsningen. Tur att jag inte gav mig, för slutet var, som sagt, en höjdare. 
Karaktärerna känns, som vanligt när det gäller Roslund & Hellström, trovärdiga och äkta. Miljöbeskrivningarna är korta och koncisa och här finns ingen onödigt "lull-lull", till skillnad från tidigare nämnda "faktautläggningar" som fick mig att gäspa stort. Mitt sammantagna betyg för denna tredje del i serien om Ewert Grens blir därför ett "helt okej".
 
Mitt betyg: 3/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: