Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

30 day book challenge: day 10.

Kategori: 30 day book challenge

Det kanske vore på sin plats att jag fortsatte med 30 day book challenge-listan... Det har blivit dags för den tionde frågan:
Name five absolutely great film adaptations of books.
 
"Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson är ju fantastiskt bra böcker som dessutom gjorde sig fantastiskt bra på film!
 
"Hypnotisören" av Lars Kepler är, i alla fall enligt mig, ett sådant där mycket, mycket sällsynt exempel på en bok där filmen tillochmed var bättre än boken. Filmen gillade jag verkligen, medan boken var högst medioker, tyckte jag.
 
Harry Potter-böckerna av J K Rowling. Samtliga Harry Potterböcker gör sig bra som film, och jag gillar särskilt den allra första filmen. Där har man verkligen lyckats fånga stämningen från boken.
 
"En prinsessas dagbok" av Meg Cabot är en bok som jag rent ut sagt älskade för tio år sedan. Jag minns att filmen förstås inte var lika bra som boken, men jag behövde åtminstone inte bli besviken.
 
"En dag" av David Nicholls. Boken var ju underbar, och jag var halvt (eller helt) i extas när jag sett filmen på bio. De hade förvaltat boken så väl i filmen! Det går ju inte göra annat än att älska både  boken och filmen!
 
Om det är någon som tycker att mina svar låter bekanta så kan det bero på att jag nyss svarade på samma fråga i Top Ten Tuesday.
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Elina säger:

    Håller inte alls med dig om En dag, gillade inte filmen alls. Kan bero på att jag inte tycker om dramafilmer. Meeeen boken var ju himlabra :)

    Svar: Jag gillade både boken och filmen. Filmen skulle jag kunna se hur många gånger som helst :)
    CAROLINE

    2013-08-01 | 09:16:05
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här: