Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 19 februari

Kategori: Top ten tuesday

 
Tisdagar betyder Top Ten Tuesday hos The Broke and the Bookish. Denna tisdag skall vi nämna våra tio favoritkaraktärer inom en valfri genre. De karaktärer jag har valt kommer från deckare. Svenska deckare, närmare bestämt.
 
1. Patrik Hedström i Camilla Läckbergs deckare. Jag gillar verkligen honom som person. Han känns så mänsklig och äkta!
2. Petra Westman i deckarserien skriven av Carin Gerhardsen. Petra är en tuff och stark kvinna och dessutom en skicklig polis.
3. Johan Berg i Mari Jungstedts deckare. Johan är journalisten som går längtar efter att något ska hända på Gotland - gärna något kriminellt som han kan rapportera om i sina nyhetsinslag. Och när det väl händer något brukar Johan, intet ont anande, dras in i händelserna centrum.
4. Fredrika Bergman i Kristina Ohlssons deckare. Hon har det inte helt lätt som civil utredare bland ett gäng poliser, men hon är skicklig! Dessutom är det intressant att få följa Fredrikas privatliv.
5. Augustin Madrid i Denise Rudbergs elegant crime-serie. Denna stilmedvetna, unge polis fångade mitt intresse så fort han gjort entré i "Ett litet snedsprång".
6. Filip Alexandersson i Kristina Appelqvists deckare. Filip är ung änkling och kriminalkommissarie... och det går bara inte låta bli att fatta tycke för denna godhjärtade polis.
7. Karin Adler i deckarserien av Ann Rosman.  Det är inte helt vanligt med kvinnliga poliser som huvudkaraktärer i svenska deckare, men Karin Adler verkar vara både en skicklig och trevlig polis.
8. Martin Molin i Camilla Läckbergs deckare. Denne unge polis verkar vara en god människa med hjärtat på det rätta stället! 
9. Sebastian Bergman i deckarna av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt. Jag vet att majoriteten av läsarna rent ut sagt avskyr karaktären Sebastian för alla hans mindre positiva egenskaper (och de är ju inte få, heller). Men jag fascineras faktiskt av Sebastians envishet och hans metoder för att få sin vilja igenom!
10. Nora Linde i deckarserien av Viveca Sten. Nora jobbar visserligen på bank, och inte alls inom polisen, men titt som tätt får hon hjälpa sin bästa vän Thomas att lösa mordmysterier i skärgårdsidyllen. Jag tycker Nora är en sympatisk karaktär som är lätt att lära känna och lätt att tycka om!
 
Nu är jag nyfiken. Vilka karaktärer får vara med på era Top Ten Tuesday-listor?
/Carro
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Jag som trodde att jag hade stenkoll på deckare, vissa karaktärer har tydligen trillat ur minnet och vissa har jag inte läst. Finns så himla många serier och de flesta är ju minst tjugo böcker känns det som ;)
    Den enda jag egentligen inte kan hålla med om är Martin Molin. Kan inte läsa om honom utan att irritera mig på att Camilla Läckberg har skrivit in sin egen man Martin Melin i böckerna som en helsympatisk polis utan några fel eller brister :P

    2013-02-19 | 22:17:14
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: