Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 13 augusti

Kategori: Top ten tuesday

 
I veckans Top Ten Tuesday hos The Broke and the Bookish skall vi lista tio favoritböcker som utspelar sig i en viss miljö (och miljön får man alltså välja själv). Jag väljer att berätta om tio böcker som utspelar sig på turistmål i Sverige.
 
1. "Svinhugg" av Marianne Cedervall - Gotland.
2. Fjällbackaserien av Camilla Läckberg - Fjällbacka.
3. "Vecka 36" av Sofie Sarenbrant - Brantevik.
4. Sandhamnsserien av Viveca Sten - Sandhamn.
5. Serien om kommissarie Anders Knutas av Mari Jungstedt - Gotland.
6. "Ett ögonblicks verk" av Anders Paulrud - Karlskrona.
7. Serien om Axberg och Jensen av Jonas Moström - Sundsvall.
8. "Rosengädda nästa!" (samt "Larma, släcka, rädda i Rosengädda" som släpps om cirka en vecka) av Emma Hamberg - Kinnekulle/Hällekis.
9. "Väninnan" av Denise Rudberg - Stockholm.
10. Serien om Karin Adler av Ann Rosman - Marstrand.
  
Vilken miljö väljer ni för veckans Top Ten Tuesday?
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Jag har fortfarande inte kommit mig för att skaffa någon bok av Viveca Sten. Men jag har börjar titta och klämma på dem :)

    Svar: Jag tvekade också länge, men jag har gillat de två jag hittills läst i serien!
    CAROLINE

    2013-08-13 | 10:54:29
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/
  • Lottens Bokblogg säger:

    Vilket bra tema!
    Igår på biblioteket så såg jag en Sverigekarta där det fanns utmärkt en massa orter där svenska deckare utspelar sig.

    Svar: Se där ja! Jag fick klura ett tag innan jag kom på dessa, men det finns förstås hur många resmål som helst i Sverige där böcker utspelar sig...
    CAROLINE

    2013-08-13 | 11:02:43
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Maria säger:

    Har ägnat sommaren åt att plöja Mari Jungstedt. Nu ska jag ta itu med den andra Gotlandsdeckaren, Anna Jansson. :)

    Svar: Mari Jungstedt är en favorit hos mig. Anna Jansson har jag fortfarande inte läst något av...
    CAROLINE

    2013-08-13 | 19:25:39
    Bloggadress: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här: