Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

A till Ö-undersökning

Kategori: Enkäter och listor

Under den senaste veckan har jag sett att flera bokbloggare svarat på en enkät som finns hos Boktycke. Jag kan inte låta bli att haka på!
 
Author you’ve read the most books from:
Om man ser till totalen så blir nog svaret Francine Pascal som ju skrivit böckerna om Tvillingarna på Sweet Valley High (osv). Men om man räknar böckerna som jag läst under mitt vuxna liv, blir svaret Janet Evanovich. Jag har läst 16 av hennes 20 böcker om Stephanie Plum.
 
Best Sequel Ever:
Ujuj en sådan svår fråga! Utan att tänka efter föör mycket svarar jag "Grannen" av Buthler & Öhrlund.

Currently Reading:
"Fjällgraven" av Hjorth & Rosenfeldt.
 
Drink of Choice While Reading:
Kaffe, caffe latte eller latte macchiato. Någon form av kaffe, helt enkelt.
 
E-reader or Physical Book?
Helt klart fysiska böcker! Men även jag börjar inse fördelarna med e-böcker, även om det bär mig emot. Snart har man väl inget annat val, om inte annat på grund av platsbrist...
 
Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Jag har alltid känt mig lite svag för Luke Brandon, som ju är Becky "Shopaholic" Bloomwoods pojkvän/make. Honom hade jag nog inte kunnat motstå ;)
 
Glad You Gave This Book A Chance:
"Vinteräpplen" av Josefine Sundström. Än så länge är det den bästa boken jag läst i år!
 
Hidden Gem Book:
Här måste jag nog svara alla böcker som Janet Evanovich har skrivit. Jag tror att hon skulle vara omåttligt populär i Sverige om folk bara visste hur bra hennes böcker är...
 
Important Moment in your Reading Life:
Tja... vad skulle det kunna vara?... Kanske när jag bestämde mig för att skriva recensioner på alla böcker jag läser! Det har jag gjort sedan jag gick i mellanstadiet.
 
Just Finished:
Den senaste boken jag läste var "I grunden utan skuld" av Viveca Sten.
 
Kinds of Books You Won’t Read:
Ärligt talat är det många böcker som hör hemma under den här rubriken. Fantasy, YA och biografier får sammanfatta mitt svar.
 
Longest Book You’ve Read:
Troligtvis "Harry Potter och Fenixordern" (1008 sidor) av J.K. Rowling.
 
Major book hangover because of:
Jag blev så totalt uppslukad av "Femtio nyanser av honom" att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen när den var utläst. Och ingen bok som jag läste därefter kunde ju mäta sig med boken om Mr Grey!
 
Number of Bookcases You Own:
Två. Och det är alldeles för lite om man ser till antalet böcker som ska få plats där!
 
One Book You Have Read Multiple Times:
På senare år har jag egentligen bara läst "Sista chansen" av Marian Keyes mer än en gång.
 
Preferred Place To Read:
I en solstol på altanen, under parasollet.
 
Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Hum. Det får nog bli det här citatet:
"Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant".
 
Reading Regret:
Ingenting. Åtminstone inget som jag kommer på så här på rak arm.
 
Series You Started And Need To Finish(all books are out in series):
Jag älskar bra serier och vill inte gärna att de ska ta slut, och därför drar jag ut på läsningen så länge det går. Av denna orsak har jag otaliga serier på gång (men inte så många där alla böcker redan släppts).
 
Three of your All-Time Favorite Books:
"Luftslottet som sprängdes" (Stieg Larsson), "Femtio nyanser av honom" (E L James) och "Vinteräpplen" (Josefine Sundström).
 
Unapologetic Fangirl For:
Alla böcker som Denise Rudberg skrivit!
 
Very Excited For This Release More Than All The Others:
"Takedown twenty" som Janet Evanovich släpper senare i höst!
 
Worst Bookish Habit:
Att jag gärna vill ha god tid på mig när jag läser, och är det så att jag bara har en halvtimme på mig innan jag måste göra något annat, så blir det inte att jag läser den där halvtimmen "för det är ändå ingen idé att läsa en så kort stund".
 
X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
Ann Rosmans "Själakistan".
 
Your latest book purchase:
Innan vi skulle åka på semester till Rhodos "råkade" jag köpa "Inte helt perfekt" (Lucy-Anne Holmes) och "Den andalusiske vännen" (Alexander Söderberg).
 
ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
När jag läste "Femtio nyanser av honom" prioriterade jag bort allt annat än läsning och jobb. Mat, sömn, umgänge etc. gick bort helt och hållet, haha! :)
 
Ålder då du lärde dig att läsa:
Jag lärde mig läsa vid 6 års ålder. Vi var fyra-fem personer i klassen som kunde läsa, och vi fick stå vid katedern och läsa högt för våra klasskamrater... jag minns det så väl!
 
Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
I skolan blev vi "tvingade" att läsa Voltaires "Candide". Den gavs ut 1759 första gången.
 
Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
"Stolthet och fördom" av Jane Austen står på tur inför nästa bokcirkelträff.
 
Åh vad det är roligt med listor och enkäter!
/Carro
 

Kommentarer

  • Lottens Bokblogg säger:

    Kul att läsa din lista!
    Måste kanske prova Evanovich då...

    Svar: Det tycker jag absolut! Mitt liv hade nog bara varit hälften så roligt utan hennes böcker ;)
    CAROLINE

    2013-08-31 | 17:04:44
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: